måndag 29 september 2008

Vår älskade Milli...

... springer numera för evigt på milsvida stränder... I fredags somnade hon in lugnt och stillsamt på en vit fäll med tända ljus runt omkring sig. Hela familjen smekte hennes lena päls och pratade stilla med henne. Hon blev en gammal dam, nästan 12 år, men nu orkade inte hennes kropp längre... Vår saknad är enorm och här hemma känns det så tyst och tomt nu...

Hon var en fantastisk hund! Sååå snäll och den mest keliga och sociala man kan tänka sig. Hon har dessutom varit en suverän "mamma" för vår andra hund, jag är övertygad om att det till stor del är henne förtjänst att han är den han är idag nämligen precis lika social och kelig som hon var! Hon älskade våra promenader nere vid havet och ville alltid bada - oavsett väder!



foto:mywhitecottage

Vår äldsta kille har skrivit ett brev till Milli som han vill ska följa med i hennes grav... Ni får se en del av det för jag tycker det är så otroligt fint!!!

Milli - du finns för alltid i våra hjärtan!

Du fattas oss!


PS. En sak har i alla fall hänt som inte kunde ha kommit lägligare! Jag har vunnit en bloggtävling för första gången någonsin!!! Nämligen boken "Jul" av Jeanne d´Arc Living från Nordljus som Terese som har den underbara bloggen "Hedvig och Jag" lottat ut. Tusen, tusen miljoners tack!!!

56 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Så sorgligt... Vet hur det känns att mista en hund o saknaden är enorm. Det är en personlighet o en familjemedlem.

Fasar för när den dagen kommer... Nu har vi småhundar o de lever ju längre. Våra hundar blir 11 o 7 år.

Brevet var så sött, men också ett bra sätt att skriva ner sina känslor.

Varma kramar till er alla

Goa sa...

Sitter här och tårarna trillar!
Vilket vackert inlägg vännen.

Tusen varma tankar till er alla...

Moodboardwithflowers sa...

å Milli... jag får tårar i ögonen... inget djur kommer väl en så nära som en hund. Så fint du skrev om milslånga stränder... Hon springer nog där och skuttar runt nu med sina syskon. Jag är så glad att boken blev din!

Pia sa...

Så trist at miste et så nært familiemedlem - det bliver så tomt i huset uden dem. Mange gode tanker fra mig.

Stor kram Pia

StrandviksVillan sa...

Vilket vackert, men sorgligt, inlägg... Så fint att sonen kunde ge utlopp för känslorna med ett brev. Förstår att ni har det tungt nu och hoppas ni orkar!
Kram Anki

Lilla huset på prärien sa...

Åh skönt... den där sista lilla texten med att du vann julboken gjorde mig lite glad så de stora krokodiltårarna slapp att falla. Så tråkigt med din hund. Det är alltid så jobbigt när en livskamrat måste lämna en. Usch, jag kommer fortfarande ihåg när vi fick avliva vår hund Nalle när jag bara var i tonåren. Så jobbigt! Vad skönt ändå att hon fick leva en så långt och fint liv! Det fick Nalle också men han blev lite sjuk i slutet.

Tänker på dig!

Kram Jenny

Helena Dovier sa...

Åh nej, jag blir så ledsen... Jag befarade att det var Milli det handlade om när du skrev något i ett tidigare inlägg om att det är en sorglig tid. Jag vet hur det känns att förlora sin trogna följeslagare, så jag lider verkligen, verkligen med dig och de andra i flocken nu. Stackars Morris som nu inte har kvar sin förebild och bästis längre...

Stor kram till både dig och Morris från Helena och Justus

Cecilia sa...

Åh, jag kan knappt tänka mig hur det skulle kännas ... Vår älskade hund är 11 år, och man kan ju inte låta bli att tänka på den dagen hon försvinner från oss. Hon är en lillasyster i vår familj, har format oss minst lika mycket som vi har format henne, och ingen som aldrig haft en hund kan förstå hur mycket hon betyder för oss.
Du har skrivit väldigt vackert om Milli, jag förstår att hon var väldigt älskad :)

Brunkullan sa...

Fy så tråkigt!
Dina fina hundar som det känns som man känner när man läser bloggen!
Beklagar verkligen sorgen!

Tur att barn har en mer naturligt förhållningssätt till döden. Som när vår hamster dog. Jag var nog den som sörjde längst...

Kram till er alla.
Och grattis till vinsten! Ett litet ljus i mörkret:)

Susanne

Emm´s design sa...

Jag vet hur det känns. Jag minns när vår goldentik Ruffa gick bort efter 13 år. Fy vad jag grät. Hunden är verkligen människans bästa vän.....

Kram

DRÖMHUSET sa...

Ååå vad sorgligt...
Brevet var så vackert, är så jobbigt att förlora en familjemedlem... Barn har på något vis ett underbart sätt att sörja på, dom har lättare att beskriva i ord och visa känslor, det är så självklart.

Känner med er
KRAM Sofie

Marina sa...

Här sitter jag med tårar i ögonen. Känner starkt med dig och din familj. Är ju som du vet själv hundägare.
Så fint brev han skrivit, er son. Även om en hund inte ersätter en annan så förmodar jag att ni ändå är glada att ni har er andra hund.
En stor tröstande kram till er!

rosenskära sa...

Ja, det var verkligen något sorgligt. Ni har förlorat en familjemedlem. Någon som alltid funnits där, speciellt för barnen.

Skönt att hon fick lämna er på ett så rofyllt sätt. Min katt somnade in i mitt knä förra våren, han var 15 år.

Det var ett jättefint brev din pojke har skrivit. Tror att det är ett mycket bra sätt för barn att hantera sorgen.

Lena

♥ Fyra årstider sa...

Låter väldigt jobbigt att mista sin hund, det blir som en familjemedlem. Själv saknar jag våra fyra kaniner som blev ihjälbitna av en hund.
Ha det så bra
Kram Lotta

ikas sa...

Stor kram till dig Jenny och till hela din familj. Den jobbiga baksidan med våra älskade hundar :o((
Milli har levt ett bra liv i en fantastik familj

Hem och Lycka sa...

Nää, beklagar verkligen, förstår att det är en tuff tid. Stor KRAM!

Mamma C sa...

Så sorgligt, det känns så smärtsamt när de fyrbenta familjemedlemmarna går bort. Vi har haft två tidigare innan vår lilla prinsessa som vi har nu. Det blir en så enorm saknad. Men kul att du har vúnnit i en utlottning och en sådan fin bok med.
Kram mamma c

mitt skärgårdsliv sa...

Inte roligt när en kär djurvän lämnar familjen.. vet hur saknaden är. Varma tankar till er!

Stämningsfullt sa...

Åh nej...jag beklagar så hemskt mycket....
stor kram!

Ann-Catrin sa...

Oh jag sitter här och mina tårar svider i ögonen..
Ett vackert inlägg full av sorg och kärlek!
Största kramen!
Ann-Catrin

Karin sa...

Så vackert du skriver om Milli! Förstår att hon var älskad och en förebild. Ta hand om er! Kram Karin

Vecka - Vecka sa...

Får riktigt tårar i ögonen.. vilket fint brev sen!

Och grattis till vinsten! Är inte alls avundsjuk..

Kramar,Lotta

In my house sa...

Nej fy vad hemskt,, det är min mardröm att de skulle hända vår älsklings Snuffe något.... Oooohhh,,, Guuud, vad jag känner med er... Man kan inte ha en bättre vän än en hund....

- Tur att ni har en till,,, att lägga all energi på... Snyft!

Kram

(fin blogg förresten, gled inom här av en slump)
Josse

Sara Mårtensson sa...

Hejsan!

Vad fint du skrivit om er älskade hund! Vi misste vår ena hund i en olycka i mars. Jobbigt!! De är ju en familjemedlem och jag tyckte så synd om vår andra hund som förlorade sin bästakompis. Man får försöka minnas de härliga stunderna man haft tillsammams. Måste säga att det var en väldigt vacker bild på Milli på stranden.

Grattis till vinsten av den underbara boken!!

Kram

Nettan sa...

Sitter här med tårar i ögonen, när jag läser om Milli ♥, eran älskade ögonsten !
Så fint du skrivit...=0(.
Förstår om eran vardag nu känns tom utan henne...

Men stort grattis till din första " bloggvinst ! =0), lite tröst...
Kram Nettan

Villa Berngard sa...

Vet inte egentligen vad jag ska skriva när jag sitter här och tårarna rinner. Jag är så ledsen för er skull!
Vilket otroligt fint brev, kan bara ana hur mycket hon fattas barnen. De har väl levt hela deras liv med henne.

Kram Karin m vovvar

Dollan sa...

Så himla sorgligt, snyft,:( den absolut finaste hund jag någonsin har känt. Jättegulligt brev W har skrivit med.
Stora kramar på er

Dollan

Anonym sa...

Jenny - jag känner verkligen med dig och din familj! Vi fick oxå låta våran tik somna in och kvar hade vi vår lille Bosse. Saknaden är så enorm och man förvånas att det blir så tomt! Man säger att dom "bara är husdjur", men så är det inte...dom blir ens bebisar, man förlorar sin bästa vän! Beklagar sorgen Jenny och mina tankar går till er!

/Mari

Jes/Vita villa vila sa...

Å vännen, så sorgligt!!! Så klart att hon fattas er...

Största kramen till er alla!

Jes ♥

Från A till O med Jenny sa...

Att mista djur är verkligen jobbigt...de har ju en så stor plats i hjärtat
Skulle bli helt förstörd om det hände mina godingar något
Kram

Flickan på landet sa...

åh va hemskt när ens djur dör :-( Många kramar till dej och grattis till vinsten av boken!!

Lina sa...

Åh det är med en tår i ögat man läser det! Tänker på min gamla häst och hund som nog får träffa på Milli nu! Kram

Elzie sa...

Usch, nu började jag lipa här. Det är så tråkigt när våra vänner blir äldre och försvinner från oss. Vi trodde ju vi skulle bli tvungna att göra oss av med vår hund i våras, men tack och lov är hon med oss än. Tyst och tomt blir det utan dom. Sorgligt för Morris också att förlora sin vän.
Hoppas att ni trots det har en bra dag.
Kram Elzie

Grattis till vinsten!

Vitudden sa...

Hej!

Ja, det är sorgligt och tungt när man måste ta farväl av ett älskat husdjur även om man vet att det är det bästa för hunden.
Det är ju också svårt för barnen speciellt om de inte har varit med om det tidigare. Vilket fint brev din son har skrivit, det är ju ett jättebra sätt att få ur sig sina känslor.
Ta hand om er allesammans!

Många kramar
Ulrika

Radhusdrömmar sa...

Usch vad sorligt! Och tråkigt!
Fina bilder!

Och vad gulligt skrivet av din son.

Kram!

/Johanna

Mamma-Mu sa...

Jag beklagar Er sorg! Vi "blev" med vår första hund (Doris) i julas och kan inte tänka mej en dag utan henne! Frågade faktist barna häromdagen om de mindes tiden utan Doris, Svar:Nej!

Ska tända ett ljus för Er Milli ikväll!

Lägger även till din blogg på min (ganska nya blogg) om det är ok. Har "tjuvläst" din ett tag nu.
Hör av dej till mej om du inte vill att jag lägger ut bloggen!

Varma hälsningar från Mimmi alias Mamma-Mu

Unknown sa...

Åh, vad sorgligt... men ni gjorde en fin stund av Millis slut.
/B
www.lyckligagatans.blogg.se

Ann-Charlotte sa...

Sorgen är stor när man mister ett husdjur. Vi har inte haft det hända ännu men det kommer nog snart eftersom vår äldsta hund är 11år och en schäfer mix så dom blir ju inte så gamla. det som ni hade gjort är inspirerande jag ska komma ihåg detta när den (I hope never) dagen kommer.
Kramisar
Ann-Charlotte
PS grattis till vinsten ;) den är du väl värd

PS grattis till vinsten ;) den är du väl värd

Signes Vind sa...

Åhhh - tårarna trillar. Men så fint avsked ni fick.
Min äldsta hund är 8 år så jag vet att det närmar sig men jag kan inte tänka mig ett liv utan henne även om jag vet att det blir så. Saknar din "lilla hund" sin extramamma? Jag vet inte hur Alma ska kunna klara sig utan Matilda.
Kramar Lotta

Tingeltangel sa...

Så sorgligt för er att mista er älskade hund. Du skriver så vackert om henne och om hennes död och det låter som om hon fick somna in på ett vackert och rofyllt sätt. Tänker på er alla. Kram.

IKT i min vardag sa...

Jag förstår att ni har det sorgligt och tungt just nu. Det är svårt att mista en kär vän.
Sonens brev berör...

Stor kram till er!

Desiree sa...

Vilket fint brev din son hade skrivit och ritat. Jag förstår så väl sorgen då man måste säga hejdå till sin hund. Det är verkligen som att förlora en i familjen på något sätt. Sorgligt och man har all rätt att sörja men samtidigt har Milli levt ett härligt, långt och underbart liv hos er och med er. Hon har det nog bra nu där hon befinner sig. Stor kram till er alla i familjen.

marita blücher sa...

Tänker på er och förstår vilken stor sorg och tomhet ni känner nu när en familjemedlem fattas er. Vi har själv hund och han blev påkörd i somras - vi svävade en tid mellan hopp och förtvivlan, men hade turen på vår sida och Emil är nu helt återställd igen.
Kramis/Marita

Villa Hemma sa...

Usch, vad sorgligt.... Underbart brev...

kram på er

Maria sa...

Åh, mina ögon tåras! Tänker på den dagen då vi inte kommer att ha Lufsen längre - usch vill inte tänka på det. Härligt att hon fick vara frisk så länge i alla fall!
KRAM

Randi sa...

Jenny - jag förstår precis hur ni nu känner er. Det gäller att fokusera på alla fina minnen - lättare sagt än gjort.
Brevet till Milli är helt underbart - känns i bröstet och berör ända in i själen.
Tänker på er alla!
Stor kram
Randi

En inredoholic sa...

Verkligen sorgligt. Förstår precis vilken saknad ni känner.

Mina tankar går till er.

Krama de söta barnen lite extra.

Kram från mig
Jannice

Träningsvärk Med Jeanette sa...

Vad tråkigt att höra!
En hund blir ju som ett barn i familjen.
Ni får mysa lite extra med varandra istället!

Jeanette

Jenny sa...

Jag beklagar verkligen er sorg och saknad! Vet hur det känns. Hu!
Kram

Johanna sa...

Så sorgligt :-(
Vet precis hur det känns, så tungt....
Brevet var så vackert!

En stor kram på dig och till din familj!

Susihus sa...

Usch så hemskt, jag ryser och får tårar i ögonen. Det är så tungt den dagen att det är obeskrivligt. I lördags somnade en av våra goda vänners tik in och det är så tungt att veta att vi inte kommer att träffa henne mer. Sänder dig en stor tanke och ännu större KRAM

vinklar o vrår sa...

nej, vad sorgligt... får tårar i ögonen av dina ord. Så vackra. Förstår er saknad.

Massor av kramar
Maria

dreamhouse sa...

lilla gosan..vet hur det känns..tomheten och sorgen. all tanke till dig och hon myser nu rund uppe bland mina snuttar som numera bor där. varm kram

Poppins sa...

Så ledsamt att ni mist er älskade vän. Men hon fick somna in tillsammans med er och kände säkert er kärlek in i det sista.
kramar till er alla.

Jennyshemochharmoni sa...

Usch, jag kan inte hålla tårarna borta. Brevet är så otroligt fint! Vilket fint slut hon fick lilla Milli, varmt och kärleksfullt. Det finns inte ord hur tacksam man är för att få ha dem i sitt liv. Jag skickar styrkekramar här också känner jag. Nu har du en stor dos ;) KRAM

pudelflicka sa...

Åh så sorgligt att höra att eran Milli har gått bort, Vad gulligt av dina barn att skriva en hälsning.
Min Sophie blir 10 år och hon är inte så pigg och jag är så redd att hon inte kommer att orka vintern.
Kram från Hedvig